Luento 5: Digitaalisuus ja tulevaisuuden koulu(tus)?
Heräät vuonna 2050, olet alakouluikäinen
ja lähdet kouluun. Miltä koulusi näyttää? Miltä luokkahuoneesi näyttää? Onko koulusi
vahvasti teknologisoitunut? Onko kouluja fyysisinä rakennuksina enää edes
olemassa? Viimeisellä luennolla viritettiin
ajatuksia tulevaisuuden koulujen suuntaan ja pohdittiin mitä muutoksia hurjaa
vauhtia kehittyvä teknologia mahdollisesti tuo kouluihin ja opetukseen.
Luennolla teknologian
tuomiin uudistuksiin tarjottiin positiivisia utopistisia mielikuvia. Voisiko teknologiset
uudistukset tuoda mukanaan helpotusta opettajien kasvavaan työkuormaan? Niemi ja
Multisilta (2014, 25) kuvailevatkin teknologiaa parhaimmillaan mahdollistajana,
joka vapauttaa ihmisen toimimaan uudella tavalla. Tässä tekstissä haluamme
pureutua tarkemmin teknologian tarjoamiin mahdollisuuksiin opetuksessa ja
siihen, kuinka opettajat pystyvät soveltamaan jatkuvasti uudistuvaa teknologiaa
työssään polttamatta itseään loppuun.
Digitaalisten teknologioiden rooli
tulee korostumaan entisestään kaikkialla, myös koulutuksen kentällä. Tieto- ja
viestintätekniikan merkitystä tulevaisuuden taitojen oppimista edistävinä
työkaluina ei voida kiistää. (Harju 2014, 47.) Siksi koemme
erityisen tärkeäksi, että opettajilla on riittävät tiedot, taidot ja ennen
kaikkea tuki näiden uusien välineiden haltuunottoon. Harju (2014,
47) korostaa teknologiaa työkaluna, joka mahdollistaa monenlaisten työtapojen
hyödyntämisen opetuksessa. Ryhmämme on ajatuksen kanssa samoilla linjoilla,
mutta jotta teknologia voidaan nähdä apuvälineenä ja uusia mahdollisuuksia
tarjoavana työkaluna on ensin tiedettävä mitä teknologiaa opetuksessa tulisi
hyödyntää ja miten.
Teknologisiin uudistuksiin onkin
helppo suhtautua kriittisesti ruokkien dystooppisia tulevaisuuden kauhukuvia
muuttuvasta maailmasta. Myös Niemi ja Multisilta (2014, 25)
tuovat esille kuinka uudet teknologiset toimintaympäristöt voivat aiheuttaa
ahdistusta ja epävarmuutta, koska omaa osaamista laitteiden ja ohjelmien
suhteen on jatkuvasti päivitettävä. Tämä luonnollisesti herättää
turhautuneisuutta ja epätoivoa. Jotta opettajat eivät hukkuisi teknologisten
uudistusten alle epämotivoituneina ja teknologiaa inhoavina, on opettajille mielestämme
tarjottava apua. Bates (2015) toteaakin, että on epärealistista olettaa
yksittäisten opettajien pysyvän jatkuvasti ajan tasalla uusimmasta
teknologiasta ja vielä arvioimaan mikä uudistuksista soveltuu parhaiten
opetukseen. Batesin (2015) mukaan riittää, jos opettaja saisi kerran vuodessa
TVT-tuelta katsauksen uusimpiin teknologisiin välineisiin ja
mahdollisesti
lisäkoulutusta välineelle joka opettajaa erityisesti kiinnostaa. Tämä olisi
mielestämme ihanteellinen tilanne, jossa opettaja voisi keskittyä
pääsääntöisesti opetus ja kasvatustyöhönsä hyödyntäen työhön parhaiten
soveltuvaa TVT-ammattilaisten suosittelemaa teknologiaa. Kenenkään opettajan ei
pitäisi toimia eksperttinä kaikessa. Moniammatillinen yhteistyö tarjoaa laajan
kirjon tietoa ja taitoa hyödynnettäväksi. Teknologian tulisi toimia työtä helpottavana
välineenä eikä lisätä työtaakkaa entisestään. (Bates 2015.) Kun teknologiaa
lähestytään tämän ajatuksen kautta ja sen hyödyntämiseen saadaan riittävä tuki,
uskomme että teknologian tuomiin uudistuksiin suhtauduttaisiin myös avoimemmin
ja suuremmalla mielenkiinnolla.
Pohdintaa:
Ryhmämme koki, että päivän luento
oli rakennettu hyvin ja luento todella innosti pohtimaan kaikkia niitä mahdollisuuksia mitä teknologinen kehitys voi koulumaailmaan tulevaisuudessa tuoda. Koimme, että luennoitsijan positiivinen lähestymistapa aiheeseen viritti ajatuksia aivan eri
tavalla kuin tyypillinen hieman negatiivisesti painottunut keskustelu
teknologiasta. Hetken utopistisin mielin keskusteltuamme aiheesta ryhmässämme, päädyimme
kuitenkin pohtimaan, kuinka perusteellisesti koulumaailmaa on mahdollista muuttaa
ja millä aikataululla?
Pohdimme onko uusimman teknologian välttämättä oltava täysin
läsnä kouluissa, jos opetuksessa kuitenkin keskityttäisiin tulevaisuuden
taitojen hallitsemiseen ja toimimiseen teknologisesti painottuneessa
yhteiskunnassa. Mitä, jos kouluissa keskityttäisiinkin teknologian kehityksen
ja toiminnan syvälliseen ymmärtämiseen, jonka kautta oppilaat saavat valmiuksia
toimia alati muuttuvassa maailmassa. Tietenkin perus asiat on hyvä oppia myös
käytännön kautta ja siksi näemme, että kouluilla tulisi olla vahvempi rooli
esimerkiksi koodaamisen opettamisessa kaikille lapsille. Tähän suuntaan ollaan
jo menossa, mutta muutos on hidasta ja osa opettajista on hyvin vastahakoisia
koodaamisen suhteen. Reaktio on täysin luonnollinen. Osa opettajista kokee
hyvin raskaaksi teknologian hyödyntämisen opetuksessa. He näkevät sen
väkinäisenä ja turhana. Se vaatii heiltä paljon resursseja ja moni opettaja ei
halua astua niin vahvasti epämukavuusalueelleen jo valmiiksi raskaassa arjessa.
Tähän näemmekin ratkaisuksi blogitekstissä valitsemamme näkökulman eli
riittävän tuen tarjoamisen opettajille. Nyt monissa kouluissa on heitetty pallo
opettajille ja sanottu, että teknologiaa on lisättävä ja koodausta on
opeteltava. Jotta tämä toteutuisi mitenkään järkevästi on tuen tarjoaminen avain
asemassa. Jos koko koulumaailman on kohdattava kokonaisvaltainen muutos teknologian
suhteen, niin sitten on isompien rakenteiden koulumaailman ympäriltäkin
muututtava.
Lähteet:
Bates, T. 2015. Teaching in Digital Age. Guidelines
for designing teaching and learning.
Harju, V. 2000. Tulevaisuuden
taidot oppimisen lähtökohtana. Teoksessa H. Niemi & J. Multisilta (toim.)
Rajaton luokkahuone. Jyväskylä: PS-kustannus, 36-49.
Niemi, H. & Multisila, J.
2014. Rajaton luokkahuone. Jyväskylä: PS-kustannus, 8-27.
Kommentit
Lähetä kommentti